Gyerekkorban (“Back to school”)

Gyermekek látásának megőrzése

Minden évben az új tanév kezdetekor számos olyan írás jelenik meg az interneten, amely emlékezteti a szülőket arra, hogy mennyire fontos a gyerekek rendszeres szemészeti vizsgálata. Szeretnénk nagyon kihangsúlyozni, hogy azért fontos felhívni a szülők figyelmét a rendszeres szemészeti vizsgálatra, mert a jó látás az egyik kulcsa a gyermek testi fejlődésének, lelki és szociális jólét állapotának és az iskolai “sikernek”. Ha egy fiatal gyermek szeme nem képes egyértelmű képet közvetíteni az agy felé, látása “korlátozott” lehet, és ezt idősebb korban nagyon nehéz helyrehozni.

A gyermekek látása folyamatosan fejlődik (10-12 éves korig), és amennyiben megtörténik a megfelelő korrekció, akkor a felnőttkorra “több/jobb" minőségű látást tudunk megőrizni. Ennek egyik feltétele, hogy korán diagnosztizáljuk a problémát. Hasonlóan a felnőttekhez, gyermekeknél is előfordul rövidlátás (myopia), távollátás (hypermetropia), valamint astigmia, melyet szemüveggel vagy kontaktlencsével (nagyon speciális esetek) korrigálhatunk.

Az Amerikai Szemorvostársaság és az Amerikai Gyermekszemészeti és Strabológusok Társaságának ajánlása szerint több alkalommal (újszülöttkor, csecsemőkor (1 éves kor előtt), 3 és 5 évesen, ill. iskolakezdéskor, mindezek mellett évenként is javasolt) érdemes a gyermeket szemészeti szempontból is megvizsgálni. Az iskoláskorban a leggyakoribb refrakciós hiba a rövidlátás, mely szemüveggel könnyen orvosolható. Amennyiben a gyermek a legkisebb számot is látja az olvasótáblán, nem jelenti feltétlenül azt, hogy a látása tökéletes. Valójában 20 olyan vizuális készség vizsgálat létezik, melynek segítségével speciális - a látással kapcsolatos - “képességeket” vizsgálhatunk.

A kancsalító gyermek

Különösen fontos a kancsal gyermekek gyermekszemészeti vizsgálata és kezelése, különös tekintettel akkor, ha a családban már előfordult hasonló probléma, esetleg nagyfokú rövid- vagy távollátó is van a családban, hiszen a háttérben leggyakrabban valamilyen fénytörési hiba áll. Mivel a probléma nem kinőhető, a megelőzés óvodás kor előtt a leghatékonyabb. Ha a kancsalságot nem kezeljük zavart szenvedhet a térlátás, a gyengébb szem tompalátóvá válhat, melyet 6-8 éves kor után már csak nagyon nehezen lehet javítani. Amennyiben megkapja a szükséges kezelést (szemüveg, takarás, esetleg műtét) jelentősen csökkenthetjük a tompalátás kialakulásának esélyét. Erről a témáról korábbi cikkünkben írtunk már bővebben! A cikk itt érhető el: Kancsalság

Mire figyeljek szülőként?

Sokan kérdezik, hogy mire figyeljen egy szülő akkor, amikor a gyermeke látásáról van szó. Azt javasoljuk, hogy amennyiben a következők gyakrabban előfordulnak, érdemes szakemberhez fordulni:

  • probléma az olvasással, írással, rajzolással (sokat mozgolódik mindeközben, sokszor eltéveszti a sorokat, az ujját használja “sorvezetőként”, lassú olvasási sebesség, többszöri nekifutásra tudja kiolvasni)
  • sokszor panaszkodik homályos és/vagy kettőslátásra, ill. fejfájásra
  • gyakran letakarja/becsukja az egyik szemét miközben csinál valamit
  • élvezet/érdeklődés hiánya az olvasás, különböző játékok, egyéb kézügyességet igénylő feladatok iránt
  • sokszor “forgatja a fejét” egyik oldalról a másikra (különösen gyakori astigmia esetén)
  • matematikai feladatok megoldásában probléma merül fel
  • romlik az iskolai teljesítmén
  • amennyiben szemei nem párhuzamosak és/vagy szemei időnként kancsalítanak
  • különböző játékok “rendezésében/rendszerezésében” nehézséget tapasztalunk

(Sok esetben ezek a tünetek ugyancsak megjelennek az ún. tanulásban akadályozottaknál, mely olyan agyi állapot, amely nehézségeket okoz az információk megértésében vagy feldolgozásában, és több különböző tényező okozhatja. Az olvasási rendellenesség az egyik leggyakoribb ilyen zavar és gyakran a látással kapcsolatos tanulási nehézségeket is ide sorolják. Mindezekről bővebben jelenleg nem írunk, amennyiben ilyen eset áll fenn keressenek fel ebben jártas szakembereket.)

Mit tudok tenni szülőként?

Szüleink, nagyszüleink nem véletlenül mondták a gyermekeknek, hogy “ne nézd olyan közelről a TV-t!”. Közelre nézéskor a szemeink akár “kancsalíthatnak” is, miközben folyamatosan erőltetjük a szemünket, ami miatt - még gyermekkorban is - akár szem- és fejfájás is jelentkezhet. Sok esetben a gyermek ezt tudja kompenzálni, nem szól, hogy fáj a feje, vagy rosszabbul lát. Gyakran akkor derül fény erre, amikor az iskolai eredménye leromlik, aminek a hátterében a látás minőségének lassú, de jelentős csökkenése áll. Sajnos sok esetben az is előfordul, hogy az egyik szem kezd tompalátóvá válni, vagyis egy idő után “nem vesz már részt” a látásban.

Ugyancsak jelentős rizikófaktor, hogy egyre több időt ülnek a gyerekek monitor (számítógép, laptop, okostelefon, stb.) előtt, ami szintén nem túl egészséges a szemeiknek, hiszen ilyenkor túl sokat fókuszálnak közelre, ill. kevesebbet pislognak, ami után kiszáradhat, bevörösödhet a szemük.

Az alábbiakban összegyűjtöttük azokat a teendőket, amit minden szülőnek ajánlunk:

  • Amennyiben gyermekszemészeti vizsgálaton szemüveget/takarást írtak fel, azt javasolt azt az előírt módon viselni. Ez a szülőnek és a gyermeknek is nagy kihívást jelenthet.
  • Töltsünk minél kevesebb időt a monitor előtt!
  • Amennyiben ez elkerülhetetlen (házi feladat, filmezés, stb.) javasolt meghatározott időközönként szünetet tartani.
  • Bebizonyították, hogy fontos a minél több szabadban töltött idő, hiszen ezzel a rövidlátás kialakulásának esélyét csökkenteni lehet (megfelelő fényvédelem mellett!).
  • A gyermekek nem mindig mondják el, hogy ha probléma van a látásukkal. Érdeklődjön gyakrabban gyermeke látásáról!
  • Ne feledkezzen meg a családban előforduló szemészeti betegségekről, melyeket örökölhet gyermeke, ezért is fontos a rendszeres gyermekszemészeti vizsgálat.
  • Gondoskodjon gyermeke szemeinek épségéről, viseljen - az alkalomhoz/sportoláshoz illő - napszemüveg/védőszemüveget!

Összefoglalás

A gyermekek szeme gyorsan változik, növekedésben van, így a rendszeres látásvizsgálat fontos lépés a szemészeti problémák korai felismerésében és megoldásában. Gyermeke számára a látás kulcsfontosságú, hiszen az iskolában (az írás, olvasás és a táblák használata szempontjából), a különböző sporttevékenységek, különórák, zenepróbák, ill. az otthoni pihenés (számítógépes játékok, filmezés) során képesnek kell lennie arra, hogy közelre és távolra is élesen lásson. Egyértelmű kutatások bizonyítják, hogy a megoldatlan látásprobléma negatív irányban befolyásolja az egyén tanulását, ill. az oktatás során kapott “feladatokra” a megfelelő minőségű válasz minőségét. Megállapították, hogy a vizuális tünetek fordítottan korrelálnak az iskolai teljesítménnyel - minél gyengébb az iskolai teljesítmény, annál több tünetet jelentenek a gyermekek vagy szüleik.

A végére néhány a témával kapcsolatos érdekesség

  • Az olvasási nehézséggel rendelkező gyermekek kb. 80%-ának megoldható látásproblémája van.
  • Az egyik friss tanulmány kimutatta, hogy minden szabadban töltött óra után a gyermekek rövidlátásának kialakulásának esélye kb. 2%-al csökken.
  • Az összes gyermek kb. 25%-nak van valamilyen problémája a látásával, amely akadályozza a hatékony tanulásban és a jobb iskolai eredmények elérésében.
  • Az első éves olvasni nem tudó gyermekek 95%-nak van valamilyen problémája a látásával.
  • A látással kapcsolatos problémák, mindössze 20-30%-át fedezik fel az iskolai látásvizsgálatok (szűrések) alkalmával.
  • A 2 évesnél fiatalabb gyermeket nevelő szülők kb. 13%-a viszi a gyermeket megfelelő szemészeti vizsgálatra.
  • A szakemberek azt mondják, hogy a látásunk korrekcióját követően nőhet az IQ-tesztünk pontszáma is.

Mi történik a szemünkkel?

Forrás:

  1. Vision and Learning - A guide for parents and educators.

  2. EyeSmart - American Academy of Ophthalmology.

  3. Az Egészségügyi Minisztérium szakmai irányelve: A 0-18 éves életkorú gyermekek látásfejlõdésének követése, a kancsalság és a fénytörési hibák felismerésérõl Szûrõvizsgálati irányelvek védõnõk és gyermekorvosok számára. Egészségügyi Közlöny LIX. évf. 21. szám 3070-3082.

  4. Sherwin JC et al.: The association between time spent outdoors and myopia in children and adolescents: a systematic review and meta-analysis. Ophthalmology. 2012;119(10):2141-2151.